Sinds 1 januari 2015 is de tolkvoorziening voor de leefuren overgeheveld naar de gemeenten, in de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO). Ook is nu de Participatiewet van start gegaan, waarbij tolken ingezet kunnen worden voor bijvoorbeeld mensen die op zoek zijn naar werk. De belangenorganisaties voor tolkgebruikers én de beroepsverenigingen voor tolken gebarentaal en schrijftolken hebben een meldpunt opgezet om na te gaan of mensen door deze nieuwe regelingen mogelijk geen tolk hebben kunnen krijgen/vinden. Deze meldingen zijn van enorm belang om te kunnen monitoren hoe de veranderingen in de praktijk werken. Met de meldingen kunnen de belangenorganisaties naar de politiek en daar verbeterpunten bespreken. De gegevens zullen anoniem en vertrouwelijk worden behandeld. Dus: mocht u door deze nieuwe regelingen geen tolk kunnen krijgen/vinden dan vragen we u om dit te melden via deze vragenlijst. De vragenlijst begint met een aantal algemene vragen. Vervolgens wordt de vraag gesteld of u tolk of tolkgebruiker bent. Daarna is er voor beide groepen een eigen vragenlijst. Het is de bedoeling dat voor ieder knelpunt een nieuwe melding wordt gemaakt. Dus als u meerdere keren geen tolk hebt kunnen krijgen, dan dient u dat iedere keer weer opnieuw te melden.